Virtuální světy Jamese Colea

Virtuální světy Jamese Colea

James Cole hrál počítačové hry, dřív než dokázal chodit. Od raného dětství věděl, že se do virtuálních světů plných okázalé nádhery, žvýkačkového sci-fi a ponuré dystopie bude rád a s vděkem vracet znova a znova. Připravil si proto pro vás deset zásadních a velkých témat, která ovlivnila celý jeho, a možná také váš, hráčský život.

© Český rozhlas

Komedie
Líbí se vám podcast Virtuální světy Jamese Colea?

Epizody 11

Fallout je jedna z těch her, které se hned po vydání stávají okamžitými klasikami. Pro mne nastavil Fallout laťku hodně vysoko hned v několika oblastech. Sound design rozprskávajících se mrtvol, hratelnost, inovace, příběh, soundtrack. Řadě současných her...
před 7 měs. 28 min
Arkádové hry jsou pro řadu lidí vůbec prvním bodem kontaktu s fantastickým světem videoher. Tím, čím je dnes pro hráče veletrh E3, byly pro mě oprýskané maringotky přivážející herní novinky s vykloktanými páčkami a drobným stříbrným jazýčkem, který do hla...
před 7 měs. 23 min
Filosofii jsem studoval, což mi dává jedinečné právo tvářit se, že vím, o čem mluvím. V tomto díle proto budeme spolu s pedagožkou a digitální filosofkou Ditou Malečkovou prožívat a analyzovat virtuální světy – místa pečlivě konstruovaná tak, aby zprostře...
před 7 měs. 23 min
Proces streamování videoher mě fascinuje. Nemohu od něj odtrhnout zrak, podobně jako od dopravní nehody, letu horkovzdušného balonu nebo two girls, one cup. Je na něm něco kouzelně elementárního. Vracím se do doby, kdy jsem se po škole díval kamarádovi př...
před 8 měs. 20 min
To, že jsou počítačové hry umění, jsme už ustavili jako fakt. V tomto díle se budeme bavit o svébytné estetice her. Herní vizualita totiž není jen kabát, ale určující znak média. Hra je estetický objekt a mě zajímá, co je pro herní estetiku jedinečné a sp...
před 8 měs. 22 min
RPG jsou bezesporu mým oblíbeným herním žánrem her. Mám rád nepopiratelné klasiky jako Witcher III, Might and Magic, Fallout nebo Baldur’s Gate, popřípadě Diablo nebo poslední Assasin’s Creed.
před 8 měs. 17 min
Moje osobní historie hráče videoher je dlouhá a tak zásadním způsobem spjatá s mou existencí, že si někdy jen stěží uvědomuji, že mají i nějakou historii vlastní. V dalším díle Virtuálních světů mi ji pomohl rozklíčovat herní teoretik i praktik Vít Šisler...
před 8 měs. 20 min
Simulátory mě vlastně nikdy nebavily. Kromě nezbytné aféry s The Sims jsem se nikdy žádným moc nezabýval. I když, jak se to vezme. GTA je simulátor života člověka, který se nebojí zklamávat své rodiče. Death Stranding je simulátor života člověka trpícího...
před 9 měs. 17 min
Za celý svůj život jsem zažil jenom málo vzácných okamžiků, kdy mě kus umění donutil uronit právě jednu jedinou slzu. Taková slza je důsledkem okamžiku, kdy je člověk vystaven něčemu, co je nepopiratelně větší než on sám. Větší než domnělá jedinečnost exi...
před 9 měs. 17 min
HALF-LIFE je pomyslná meta pro všechna FPS (střílečky z pohledu první osoby), a vlastně pro hry obecně. Její vydání v roce 1998 bez nadsázky změnilo herní svět a taky život několika mladíkům, pro které se stala srdeční záležitostí. James Cole si pozval ra...
před 9 měs. 17 min